Меню

1 г. и 9 м.

Флуорът и миенето на зъбите

Вероятно вашето дете вече прави опити да мие зъбите си само. Независимо дали му се поучава или не, важно е да следите какво се случва. Да направлявате движението на четката при нужда, а също да следите къде отива пастата "колкото грахово зърно", която слагате на четката. Навиците, върху които работите са не само за миене на зъбите, но и за изплакване на устата преди пастата да бъде погълната. Повечето пасти съдържат флуор. Децата имат нужда от него, за здрави зъби и кости. Но той не трябва да се предозира. 

"Дори и малки дози над нормата могат да предизвикат флуоридна токсикация и нейните симптоми: стомашни болки, гадене, повръщане и главоболие. Дете, тежащо 10 килограма, може да ги получи от поглъщането на от 1 до 3 милиграма флуорид. Това количество се съдържа в 1 до 3 грама паста за деца." - посочват от Fluoride Action Network. 

Продължителното предозиране с флуор може да доведе до флуороза. В най-леката ú степен, по зъбите още при пробива се откриват бели и кафяви петънца по коронката. При по-тежките форми зъбите могат да бъдат изцяло с променен цвят, силно неустойвиви и ронливи, което води до бързото им засягане от кариес и разрушаване скоро след пробива. Известно е, че флуорозата е заболяване при децата – по време на развитие на зъбите – и не се лекува. Най-застрашени са децата до 4 г., но много рискови остават до 8 г. 

Или с други думи, тренирайте с детска паста, която не съдържа флуор.

Има и още нещо, което трябва да избирате внимателно: водата. До 7 г възраст избирайте за детето води с ниско съдържание на флуор (под 0.7 mg/l). Много минерални води го надвишават, затова за децата се препоръчва изворна вода (не я бъркайте с трапезната!).

И така... при недостатъчно флуор, има повишена вероятност от кариес, а при предозиране - от флуороза.
 

Как да дадете точното количество флуор? 

  1. Вариант 1: като предлагате вода с ниско съдържание на флуор и детето си мие зъбите с флуридна детска паста (без да я поглъща).
  2. Вариант 2: избирате паста без флуор, ако питейната вода е с по-високо съдържание на флуор.

Имайте предвид, че флуорна профилактика с хапчета или капки се прави преди пробива на зъбите. Тоест, не е за вас. Както и че в някои райони питейната вода съдържа повече флуор. Тоест, добре е да се поинтересувате. 

Според НАРЕДБА No 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели – приложение 1 - максималната допустима стойност на флуориди във вода, доставяна чрез водоснабдителната мрежа у нас е 1,5 mg/l.

Оптималното съдържание на флуора във водата е от 0,7 мг/л до 1-1,5 мг/л в големите водоснабдителни системи, но това се постига трудно.

Според "Национален доклад за състоянието на околната среда в България през 2009 г " отклонения по показател "флуориди" има в отделни населени места в области Хасково, Благоевград Бургас и Плевен. Превишението на нормата е най-често около два пъти.

Водата в България не подлежи на допълнително обогатяване с флуор.
 

Насоки при избора на вода

  1. От бутилираните води избирайте за децата такива с ниско съдържание на флуор (флуориди) – посочени са на етикета със знака "F". 
  2. Използването на вода с посочено на етикета съдържание на флуор за приготвяне на храната на бебетата и децата, както и за пиене, ви помага в преценката за приеманото от детето количество флуор!
  3. Ако смятате, че във водата, която консумирате, има много флуор, използвайте филтър за обратна осмоза, който я пречиства от флуора почти напълно.
  4. Интересувайте се дали в детското заведение или училище на вашето дете не се провежда флуорна профилактика.
  5. За да сте сигурни в състава на водата, посочен на етикета, купувайте води със сертификат на Фрезениус институт – гарантиращ състава на водата, международно признат сертификат - проверете за наличие на такъв сертификат на сайта на съответната марка вода.
  6. При прием на минерални води, следва да се спазва принципа за редуване на минерална и друга питейна вода (например изворна). Така при един литър вода с ниска степен на минерализация (например 0.1 мг/л), и половин литър минерална вода с минерализация 2 мг/л  може да бъде приет флуорид от 0.1 мг + 1мг = 1.1 мг за един литър и половина  вода.
  7. За деца до 3 г се препоръчва избор между чешмяна (филтрирана) и изворна вода!

 

Повече по темата в статията Флуорът - полезен или вреден за децата

Недостиг на хранителни вещества и "програмиране" чрез хранене

Вероятността вашето дете да е сред децата с недостиг на фолат (форма на витамин B, синтетичната му форма ни е позната като фолиева киселина), е 72%. Да е сред децата с анемия, поради недостиг на желязо – 25,8%. Да е сред децата с наднормено тегло – между 10 и 13%.

Но не винаги можем да върнем времето назад и да наваксаме минали липси. От нас зависи дали в точния период детето ще получи нужните му хранителни вещества. Тази наша роля наричат "програмиране". "Програмираме" здравето и умствените способности. Програмираме поведението, обучението, наднорменото тегло, диабета. 

В резултат на неправилно хранене в детска възраст в органите и системите ни могат да настъпят промени, които ни правят по-податливи на някои заболявания в зряла възраст, включително метаболитния синдром, болести на сърдечно-съдовата система, неврологични и психологични проблеми. Недостигът на определени хранителни вещества може да отключи определени гени, които носим, но в същото време, с правилно хранене и здравословен начин на живот можем да контролираме наследствени заболявания. Или с други думи, не можем да обвиняваме за всичко гените. 

В последните години се доказа, че не всичко зависи от гените. Голямо значение има средата, в която израстваме и която ни програмира за бъдещия ни живот. Доказано с научни изследвания е, че в гените си детето ви може да носи например аутизъм, но дали заболяването ще се развие в „пълна сила“ се определя от това дали то има дефицит на витамин В12 и на витамин Д3, както и дали има нормално функциониране на храносмилателната система. Дефицитът на мастно-разтворими витамини като А, Е, Д3 пък се свързва с появата на хроничен панкреатит, проблеми в сърдечно-съдовата система и затлъстяване в зряла възраст. 



По какво да разпознаем проблема

Когато говорим за правилно хранене, главните герои са хранителните вещества, наричани накратко нутриенти: добре познатите ви белтъци (протеини), мазнини, въглехидрати; хранителните фибри, наричани още влакнини; и разбира се - витамините и минералите. Много от тях – буквално незаменими. Ако не ги получи с храната, тялото ни няма с какво да ги замени. В същото време, тялото ни може да получава някои храни в излишък, с което се нарушава баланса.

Статистиките за българските деца от 1 до 3 години ни насочват към няколко освновни проблема, свързани с храненето*:

  • ранно включване на мляко с намалено съдържание на мазнини – 35,5% от децата на 1 година консумират млека с 1,5 - 2% мазнини;
  • ниска консумация на риба;
  • недостатъчен прием на зеленчуци и плодове, особено на сурови, през зимата и през пролетта;
  • ниска консумация на пълнозърнести продукти при децата след 2-годишна възраст;
  • висока консумация на сол. 

В резултат на това, статистиките казват, че децата в тази възраст не приемат достатъчно витамини и минерали, особено витамин B2, фолат, калций и желязо. Ето някои цифри:

  • с 40% по-висок средно-дневен прием на натрий (готварска сол);
  • при 72% от децата на възраст от 1 до 3 г – прием на фолат** под хранителните им потребности;
  • при 25,8% от децата на възраст от 1 до 4 г  – анемия, поради недостатъчен прием на желязо;
  • при 10,6% от момчетата и 12,4% от момичетата от 1 до 3 г – наднормено тегло. 

 

Симптоми за недостиг
 

Незаменими мастни киселини = Есенциални мастни киселини

Важни са за нормалното функциониране на мозъка. Подпомагат усвояването на витамин Д.  Омега 3 подпомагат имунитета, дефицитът им се свързва с развитие на обучителни трудности – дислексия и диспраксия. Намаляват и риска от пробеми като хиперактивност и депресия. В дългосрочен план недостигът на Омега 3 може да доведе до възпаления (артрит) и повишен риск от сърдечни заболявания и инсулт.

Омега 3 се съдържат в дивите риби, мазните риби като сьомгата, пъстървата, сардината, херингата и скумрията) както и в зехтина, маслото от ленено семе, сусамовото масло, ореховото масло и ядковите плодове. На пазара се предлагат и под формата на хранителни добавки. Омега 6 по традиция приемаме в излишък от слънчогледовото олио, в олиото от гроздови семки и др. Важно за здравето е правилното съотношение – Омега 3 : Омега 6 = от 1:1 до 1:4. Повишената консумация на Омега 6, съчетана с понижена консумация на Омега 3 се свърза с по-чести случаи на астма. Според СЗО подрастващите, бременните и кърмачките би следвало да си доставят поне 6% от калориите чрез ЕМК, което е двойно повече от обичайната доза.

Припомнете си в един от първите ни бюлетини колко важни бяха те за бебето още в самото начало.

Симптоми за недостиг на НМК:

  • прекомерна жажда,
  • често уриниране,
  • суха кожа, екзема,
  • суха коса,
  • меки и чупливи нокти,
  • пърхот,
  • фоликуларна кератоза (гъша кожа, обикновено на горната част на ръцете),

Фибри

Хранителните влакнини, наричани още диетични фибри, са несмилаемата част от храната с растителен произход. Липсата им може да предизвика нарушен дисбаланс на чревната флора и съответно запек, натрупване на токсични вещества от недобре преработената храна и др. Фибрите "запълват" стомаха и създават усещане за ситост. При липса на такова, можем да поемаме повече храна от необходимото. Също така, фибрите забавят рязкото увеличаване на захарта при попадането й в кръвта - свързват се със състояния на повишени нива на кръвна захар. 

Симптоми за недостиг на фибри:

  • запек (под 4 изхождания на седмица с твърда консистенция)
  • наднормено тегло,
  • нестабилни нива на кръвната захар
Желязо

Желязото е важно за производството на хемоглобин – а именно той пренася кислорода в кръвта. За да стига кислородът до всички тъкани, е нужен хемоглобин. Намаленото съдържание на хемоглобин се нарича анемия и най-често е причинено от недостига на желязо. Детето може да има недостиг на желязо, но да няма анемия. Желязото, което се съдържа в животинските продукти (хемово желязо), се усвоява най-добре от организма. За усвояването на нехемовото желязо от зеленолистните и др. зеленчуци и сушените плодове помага паралелният прием на витамин С-съдържащи плодове и зеленчуци.

Симптоми за недостиг на желязо:

  • лесна умора
  • изтощение
  • забавено мислене
  • депресия
  • напукване в ъгълчетата на устата

Твърде високата консумация на прясно мляко също може да е свързана с ниски нива желязо – прясното мляко е бедно на желязо. За възрастта 1-3 г препоръките са за 400 г мляко с масленост ≥3.6 % дневно. Т.е. не повече от две чаши, включващи количеството, вложено в кремчета, каши и др.

Най-добрият начин за установяване на анемия и железен дефицит са кръвните тестове и измерване на веществото феритин. Внимание: не предприемайте прием на желязо-съдържащи добавки без да направите тези тестове, тък като високите дози желязо имат вреден ефект върху организма.


Калций и витамин Д

Калцият е нужен за нормалното развитие на костите и зъбите, както и има значение за правилното развитие на нервите и мускулите. Липсата му е свързана с развитие на рахит. Витамин Д помага да се усвои калцият от храната, т.е ако не детето не получава достатъчно витамин Д, не приема и достатъчно Калций. А както пише по-горе, усвояването на витамин Д се подпомага от Незаменимите мастни киселини. Витамин Д е важно да се приема (най-вече чрез слънцето) за превенцията на рахит. Източници на калций: мляко и млечни продукти, варива, сусам и сусамов тахан, консервирани риби.

Симптоми за недостиг на калций:

  • по-чупливи кости
  • жълтеникави зъби
  • крампи - спазми на мускулите, най-често нощем, причиняващи неспокоен сън (свързани с недостига на калций, магнезий и калий)
Други
  • Силен апетит – нестабилни нива на кръвната захар 
  • Възпален език – недостиг на витамини от група B
  • Възпаление на ъгълчетата на устните – недостиг на витамин B2 (рибофлавин)
  • Напуквания в ъгълчетата на устата (ъглов стоматит) – недостиг на желязо, витамини от група B 
  • Болезнени и възпалени устни – недостиг на фолиева киселина, витамин B5 и витамин B6

    Прочетете повече по темата в раздел Хранене и здраве и в статията Най-важните хранителни вещества за децата

* Данните са от Национално проучване на хранителния статус на децата до 5 годишна възраст в България, 2007 г, публикуванкнигата "Основи на здравословното хранене на деца до 3-годишна възраст", автори проф. д-р Стефка Петрова, дм, доц. д-р Веселка Дулева, дм, д-р Лалка Рангелова, дм., издателство ПАН

** Folium на латински означава лист. Познайте в кои зеленчуци се намира този витамин. В зеленолистните и в зелените зеленчуци. Вероятно през бременността сте пили фолиева киселина за профилактика на растежни проблеми, най-вече на спина бифида. Фолиевата киселина е синтетичната версия на фолатите в суровите храни. Счита се, че зеленчуците са най-добрият източник на фолати, защото там те са в естествената им форма. 

Използвана литература: д-р Джон Брифа, Здраве от природата

Отделяне на детето от вас – готови ли сте?

Детето ви вече може да ходи и стремително се впуска напред към топката. Или влиза в компанията от себеподобни и сякаш забравя за вас.. Не е точно така. То изпитва огромна нужда от вашата близост, но не само от чисто физическата близост, но и от емоционалната. Емоционалната връзка с вас му дава увереност да прави всичко това толкова смело.

Освен това, детето започва да спи отделно, отбива се, вече няма нужда да се държи за ръка. Малко по-късно започва да остава повече без мама и тати, тръгва на ясла, изгражда първите си приятелства. Всичко това са стъпки по пътя на отделянето. Отделянето има много стъпки, всяка от които е важно да се случва навреме. 

Ето няколко фактора, които имат важна роля в процеса на отделяне:
 

  1. Готовността на родителя – обикновено, ако майката е готова да пусне детето си да излезе от симбиотичната им връзка, процесът се случва по-леко и неусетно, защото за децата отделянето е естествен процес. За родителите обаче в много случаи това не е така.
  2. Осъзнаването – когато детето ви не ви търси както преди, не е защото сте по-малко важни за него, а защото вече ви носи дълбоко в сърцето и ума си и няма сила, която да може да ви премахне от там.
  3. Личния ви живот – опорните точки на родителите в другите сфери на техния живот ще им помогнат да приемат по-лесно факта, че децата им започват да имат свой независим живот.
  4. Притесненията за детето – готовността на родителя за отделяне играе огромна роля. Важно е наистина да желае самостоятелността на детето, да вземе вътрешно решение и да бъде любящо категоричен.
  5. Подготвката на детето – ако майката е готова да се справи с отделянето, може да подготвя детето, като разговаря с него по тази тема и като започне да присъства по-малко в живота му.

  6. Поставянето на граници – за децата те са жизненоважни, защото му помагат да научи повече за другите и да порастне. Когато между детето и родителя има осъзната и наситена с любов свързаност, границите не могат да я разрушат, а само да я подсилят.
  7. „Аз сам“ – желанието да спестим на децата страданията и болката, или на себе си натоварването, са напълно разбираеми, но в същото време могат да възпрепятстват развитието на детето.

    Прочетете пълния текст на Милена Каменова в статията "Отделяне на детето от нас – криза и порастване"

Харесай ни във Facebook