Меню

Бременност 0-3м



Добре дошли!

Скъпи бъдещи родители!

Добре дошли на страниците на Дневникът на мама и татко! Тук ще намерите най-важното знание и информация по пътя на вашата бременност и грижа за детето! 

Вие носите щастието в себе си и ние вярваме, че то ще расте! Надяваме се да бъдем поне мъничка част от него, вдъхвайки ви кураж и увереност, че знаете и правите най-важното. Какво е то ви е добре известно – това са положителната нагласа, пълноценното хранене и движение, наблюдението и грижата за вашето и на бебето състояние, комуникацията и обичната ви връзка с него. Когато ги носите в себе си – те са споделени, но тяхната магична сила не свършва с раждането. Учените са доказали, че тя е най-силна през първите 1000 дни – от момента на зачеването, до втория рожден ден. И че тя допринася много за бъдещото здраве и възможности на вашето дете.

Бъдете здрави в тези трудни пандемични времена и не спирайте да задавате въпроси!

Елена Бачева,

Основател на "Дневникът на мама и татко"

Каквото зависи от вас

Някои ваши избори "програмират" здравето на детето през целия му живот. Ние ги наричаме "Кодове на здравето на вашето дете". Обединихме ги в 5 точки. Учените са доказали, че програмирането през бременността е най-важно, а следващ по важност е периодът от раждането до втората година. Общо това са "Първите 1000 дни" на вашето дете.

“Програмирането е процес, при който специфичен стимул или въздействие в критичен период на развитието, може да има дълготрайни положителни или отрицателни здравни ефекти.”
Проф. A. Лукас

Ще се стараем се да навреме да ви информираме за тези специфични стимули, така че да не ги пропускате. На този ранен етап от вашата бременност ще наблегнем само на първия, за другите все още има време. :-)

Кодове на здравето на вашето дете 

1. Как да се грижите за себе си и семейната атмосфера

2. Как да родите

3. Как да храните детето си 

4. Как да се отнасяте и да си взаимодействате с детето

5. Как да наблюдавате и стимулирате неговото здраве и развитие

 


Автор: Елена Бачева

Кога ще се роди бебето?

Спомнете си датата на първия ден от последната ви редовна менструация. Зачеването се е случило около 2 седмици след нея. Медицинските специалисти започват броенето си от тази дата. Те броят гестационни седмици и лунарни месеци. Ако гледате датите на профилактичните прегледи в програма "Майчино здравеопазване", броенето там е същото. Тоест:

Гестационните седмици и лунарните месеци се засичат от първия ден на последната ви менструация.

Независимо как броите, датата, на която трябва да се роди бебето е само една :-) и се нарича термин. Акушер-гинекологът може да я определи от размера на вашето бъдещо бебе. Той е прецизно планиран във времето. Също както и развитието на неговите  (на бебето) органи.

Всяко нещо се случва в точно определена седмица – критичен период. В зависимост от това кой орган се развива в даден критичен период, можем да кажем, че 1. той има нужда от съответните хранителни вещества, за да се развие правилно и 2. той би могъл да бъде увреден от ваше действие или бездействие, каквото са например някои вредни навици. Спомнете си по-горната дефиниция за програмиране. 

Нека продължим с броенето. Една бременност продължава общо около 40 гестационни седмици – от началото на вашата последна менструация до раждането. Това се равнява на около 38 седмици от деня на зачеването. От тази знаменателна (особено за корейците) дата започва съществуването на бъдещия ви наследник или наследничка. Разбираме това, но имайте предвид, че официалните триместри на специалистите се броят като разделим 40 седмици на 3:

13 седмици + 13 седмици + 13 седмици = 39 седмици  + около 1 седмица до раждането. В момента вие вероятно сте във вашия първи триместър: периодът от първата до 13-та гестационна седмица.

Ние започваме да ви пишем от седмицата, в която вече сте бременна. Едва ли ще четете подробно, докато още планирате бебе, макар че за някои неща бихме искали да ви информираме точно тогава. Например за фолиевата киселина. Препоръчва се приемът й под формата на таблетки да започне с планирането на бебе и да продължи до края на първия месец от бременността. Това е първият пример за критичните моменти и програмирането! 

В периода между 21-вия и 27-мия ден от зачеването се формира тъканта на мозъка на вашето бебе – така наречената нервна тъкан. Мозъкът е "изтъкан" от нервни клетки. Това, което виждате на снимките в този период, е невралната тръба. Сега тя се затваря в горния и в долния си край. Там съответно се развиват главния (горе) и гръбначният мозък (долу). Това става с помощта на витамин B9. Тялото на бременната вече трябва да е заредено с достатъчно количество. Често храната не може да го осигури и затова учените са го синтезирали изкуствено във формата на таблетки. Тази изскуствена форма на витамина се нарича фолиева киселина. Приемът й е намалил значително случаите на дефекти на невралната тръба на бъдещото бебе, известни ви например под името спина бифида. 

Важно е да прочетете повече за фолиевата киселина.

А ако все още си задавате въпроса в коя седмица и в кой месец сте или кога ще се роди бебето, прочетете по-подробно и за Броенето на седмиците през бременността


Автор: Елена Бачева

Вашето хранене, движение и тегло

Тялото ви ще премине през много промени, за да осигури на бебето нужните условия и хранителни вещества за правилното му развитие. Учените са доказали, че здравословното ви хранене и тегло през бременността са особено важни и от тях зависи в голяма степен зависи не само вътреутробното развитие, но и здравето на детето ви през целия му живот.

Най-важното за храненето и теглото през бременността е обобщено в следващите редове:

Здравословно хранене

Важно е храненето да е разнообразно и богато на витамини и минерали, нужни за изграждане на клетките, костите и зъбите на плода, както и за нови клетки у майката, които да поддържат неговите нужди.

Наблегнете на плодовете и зеленчуците, приемайте риба, мляко и млечни продукти с по-ниска масленост, ядки и бобови храни. Заменете белия хляб с пълнозърнест. Избирайте по-леки и немазни меса и избягвайте сладки и тестени изделия. Не забравяйте и да пиете много вода (поне 8 чаши на ден).

Тегло

По време на бремеността натрупвате килограми благодарение на растежа на бебето, но и за да може тялото ви да създаде благоприятна среда за него и за да се подготви за кърмене.

Основното правило гласи: при нормално тегло на майката преди забременяване, според индекса на телесната маса, препоръчително е напълняването да е в рамките на около 11.5 – 16 кг към края на бремеността. При поднормено тегло килограмите се учеличават с малко, за да се достигне до нормата за нормално тегло, а при наднормено и затлъстяване, съответно, се намаляват. Съотношението е същото за бременни с близнаци, но при тях числата са по-високи.

Защо теглото е важно: Бременни с поднормено тегло по-често раждат новородени с ниско тегло и за тях е по-голям риска да родят преждевременно. В резултат новородените по-често са с редуцирана белодробна функция и слаба имунна система. Бебета, родени пък от майки със затлъстяване, са по-застрашени да имат вродени дефекти, да починат в първите седмици след бремеността или да са мъртвородени, както и да са с високо тегло при раждане и да страдат от затлъстяване по време на детството.

Индекс на телесна маса преди бременността

Калкулатор за теглото през бременността

Наддаване на тегло през бременността
 

Хранителни добавки

Препоръчителен е допълнителен прием на фолиева киселина (вит. B9) по 400мкг. (0.4мг), който да трае от 3 месеца преди зачеването до края на първия триместър, както и на желязо – от 30 до 60 мг дневно за доброто развитие на плода. Други добавки, които може да приемате са калций, цинк и др. За повече информация можете да последвате този линк, но е важно първо да се консултирате с лекар, който да прецени кои добавки са нужни в конкретния случай и в каква доза, за да се избегнат нежелани ефекти от недостиг или излишък.

Физическа активност

Доказани са ползите от леката физическа активност по време на бременност – тя помага за справяне с дискомфорта в кръста и гърба, подготвя организма за раждането, което изисква много физическа сила и енергия и допринася за доброто развитие на бебето в утробата.

Добре е тя да е поне 30 мин. всеки ден, но в някои случаи е добре такава да се избягва, затова се посътвайте с доктор, който би могъл да даде конкретни препоръки. Иначе, винаги е важно е да не се пренатоварвате. Трябва да можете да водите разговор по време на физическа активност. Ако започнете да се задъхвате, значи тя е прекалено тежка. За да избегнете това, можете да я сведете до бързо ходене. Ако пък решите да се запишете на различни физически занятия, непременно изберете добре информиран по темата инструктор и го запознайте със състояното си. Странете от тежки упражнения за гъвкавост, разтягане и такива, които натоварват ставите, като например скачане. Избягвайте по-тежки упражнения и не правете упражнения в горещо или задушно пространство, както и такива, които могат да причинят коремна травма като баскетбол, каране на ски и езда.

След четвъртия месец избягвайте упражнения, които изискват лежане по гръб, защото при тях е възможно утробата да притисне някои кръвоносни съдове и да се намали притока от кръв към плода.

Какво да не се прави по време на бременност?

Най-добре напълно да спрете употребата алкохол и цигари, тъй като могат до доведат до дългосрочни последствия за бебето, а в някои случаи дори и до ранна смърт.

Бъдете внимателни и с кафето, колата, енергийните напитки и билковите и енергийни чайове. Високите нива на кофеин са предпоставка за преждевременно раждане. Препоръчва се той да се ограничи до 200 мг дневно, което е около 2 чаши кафе, 3 чаши кофеинови или газирани напитки и 4 чаши черен чай.
 


Автор: Сияна Апостолова

Харесай ни във Facebook