Меню

3 месеца

Какво може детето на 3 месеца? 

За постигането на посочените в стандартите умения и постижения e важно осигуряването на добро здраве, подходяща среда и стимули на детето да се развива и учи. 

Какво може детето на 3 месеца? 

Според най-новите български стандарти и показателите за развитие и учене детето може:

  1. Да повдига и задържа за кратко главата си, а впоследствие и горната част на тялото, когато е поставено по корем. 
  2. Поставено по гръб, да прави опити да се обърне настрани. 
  3. Придържано в изправено положение, да държи главата си стабилно и да стъпва с крачета върху твърда повърхност. 
  4. Да свива длан при поставяне на малък предмет в нея. 
  5. Да суче енергично до достигане на 15-минутно сукане без да се уморява. 


Показатели за добро здраве


Ръст и тегло – наддава с общо от 1800 до 2700 г и увеличава ръста си с общо около 9 см;

Режим – увеличава времето, в което е будно: от 30 минути до 1 час; самò се събужда около 15-20 минути преди часа за хранене;

Хранене – засуква между 30 до 60-та минута след раждането; при сучене на поискване – установява 6-7-кратно хранене на сравнително равни интервали;

Безопасност – дава сигнали, когато изпитва дискомфорт (колики, глад, болка, несистемно подсушаване, охлаждане, прегряване). Сигналите са: плач, хапане на ръце, присвиване, търкане на крака един в друг;

Хигиена – привиква с ежедневните хигиенни бани и тоалет. При поддържане на добра хигиена, кожата му е розова, без зачервявания, обриви и подсичане в гънките на тялото; носът и очите не секретират; 

Здраве – успокоява се и спи добре при ежедневните разходки на открито, след масаж и гимнастика; Изхожда се до 4-5 пъти в денонощие (може да са и по-малко на брой, през по-дълги интервали от време). Изпражненията са златистожълти с гъстокашава консистенция.

Детето развива умения и в още много посоки – като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 0 до 3 месеца

Как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 3 месеца прочетете.

Съвети за стимулиране потенциала на детето от 4 до 6 месеца

За стимулиране на потенциала на детето и за създаване на благоприятна среда за учене и развитие се препоръчва:

1. Осигуряване на удобно място и широко пространство на детето, за да усъвършенства своите движения.

2. Поставяне на бебето на гръб и по корем, докато започне самò да се обръща и да заема едната и другата позиция.

3. Стимулиране и помагане на детето да се обръща по корем, чрез едновременно държане на единия крак и срещуположната ръка и повдигане на ръката нагоре до главата му.

4. Стимулиране на детето да пълзи, като се постави да легне по корем и с длан се подпрат стъпалата му, а краката му са свити в коленете и тазобедрените стави. Пред него се поставя играчка в ярки цветове, за да се привлече вниманието му, и се изчаква самò да се опита да пропълзи към нея. Добре е да се знае, че не всички деца се научават да пълзят.

5. Детето да се премества на различни места в стаята, в дома, градината, парка и пр., за да се стимулира зрителното възприятие и координацията между зрителния, двигателния и слуховия анализатор.

6. Да се привлича вниманието на детето към играчки, издаващи приятен звук, като се стимулира интересът му и опитите да се протяга и хваща с ръка.

7. Детето да се поставя по корем (в тази поза е по-лесно то да контролира движенията си), като в пространството около него се разполагат играчки, леки и удобни за хващане с двете ръце (с кръгла, овална и пр. форма), за да посяга към тях, да ги придърпва към себе си и да ги хваща.

8. Да се подава играчка на детето за стимулиране протягането на ръцете му към предмет и хващането. Ако то по някаква причина не реагира, с играчката се докосват пръстите на ръката му, а след 2– 3 неуспешни опита може да се постави в дланта му или да се приближи дотолкова, че самò да може да я хване без никакво усилие.

9. На детето да се предоставят барабанче или малки гумени топки, по които да удря с ръце.

10. Да се стимулира интересът на детето към всичко, което го заобикаля — предмети, хора, животни и пр.

11. Игра с разнообразни играчки, но не много на брой, желателно от една категория: например животни (птичка, риба, куче), дрънкалки, музикални играчки и т.н. Добавяйте нови и интересни играчки, предмети от бита с различни цветове, форми и материали (като се съобразявате с техниките за безопасност).

12. Организиране на игри, които са подходящи за възрастта на детето, например „Боц“, игра на криеница „Къде е бебето“, „Хей ръчички, хей ги две“ и т.н.

13. Разказване на кратки приказки и разкази, рецитиране на стихчета и пеене на песнички.

14. Насочване вниманието на детето към прости причинно-следствени закономерности от всекидневието, например „Виж, играчката падна“.

15. Окуражаване на детето от майката (грижещия се) с похвални думи и позитивно емоционално отношение, особено в присъствие на непознати възрастни, което му създава чувство за сигурност.

16. Да се осигурят възможности за общуване на детето с познати и заслужаващи доверие възрастни.

17. Детето да се успокоява с позитивно поведение и думи, ако проявява безпокойство дори и при кратка раздяла с майката (грижещият се).

18. Във взаимодействието с детето е необходимо да има редуване, синхрон и повторяемост – реакцията или отговорът на майката (грижещия се) да следва движенията, изразите и вокализациите му, а след това отново да се изчаква неговата реакция, и т.н.

19. Активно поддържане на общуването, като майката (грижещият се) застава лице в лице срещу детето и му говори с нежна интонация, бавно и отчетливо.

20. Детето да се предразполага с игра и закачки към позитивни емоции — радост, смях, да гука, да прави повече движения.

21. При всекидневните грижи за детето, например при преобличане, майката (грижещият се) да придружава действията си с говор и обяснения.

22. Майката (грижещият се) да отговаря на звуците, които детето произнася (лепет), с кратки думи, подобни на детските срички, и да включва детето в „разговор“ – сякаш детските безсмислени звуци и срички значат нещо и са „реплики“ в диало- га с него.

 

Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ

Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пеневапроф. д.ф.н. Ю. Стояновад-р И. Янчевагл. ас. д-р Н. Колчевагл. ас. д-р М. Мутафчиева

Гимнастика, закаляване, чист въздух

 

Масаж и гимнастика

Бебето ви вече издържа по корем между 3 и 5 минути. Може да се подпира, да повдига и задържа по-продължително главата си, като върти, за да гледа и в двете посоки с повдигната глава.

Продължавайте тренировките с поставянето по корем :-) След като усетите, че има  достатачно контрол на главата, можете да играете и на самолет. Как? Легнете на пода и огънете краката си. Поставете корема на бебето на краката си, главата му – на коленете. След това свийте краката, докато държите здраво бебето. Гледайте се в очите през цялото време и се забавлявайте. Докато не започне да се обръща по гръб – продължавайте с тренировките по корем :-)

Освен масажите, пасивната и активна гимнастика от първото тримесечие, можете да започнете и още упражнения, сред които и сядането с ваша помощ. Схемите за масаж и гимнастика ще намерите във вашата книжка Дневникът на мама и татко.

Закаляване

Закаляването и чистият въздух са гаранция за по-здраво дете. Разходките и престоят на открито всеки ден са част от закаляването. Знаете, че поне 2 часа навън са нужни всеки ден, освен при лошо време. Знаете също, че претоплянето и охлаждането са еднакво опасни. Повече за облеклото в студените месеци тук.

А сега е време е и за въздушни бани – това е да бебето да постои с вас съблечено за известно време. Прави се в стая с температура около 23 градуса и затворен прозорец, ако е зима, отворен или навън – ако е лято, като постепенно увеличавате времето от 5 минути до 30 минути. Можете да започнете и с частично събличане на детето, особено през зимата. Разбира се, в жегите търсете възможно най-сенчестите и прохладни местенца (не по-студени от 23 градуса, климатиците не са добър избор).

Чист въздух

Закаляването и имунитетът се постигат и с чист въздух. Той има пряко отношение към достъпа на патогени в нашето тяло. Защо е така? Защото вирусите и болестотворните бактерии попадат в нашето тяло през лигавиците (вътрешното покритие на устата, носа, червата) на дихателния и храносмилателния тракт. Лигавиците ни образуват секрет, слуз, за да изхвърлят с тях патогените. Здравите лигавици се справят по-успешно с тази задача. При чист въздух носна лигавица лигавица получава достатъчно кислород, за да се поддържа здрава.

Това може да се постигне чрез:

  1. Ежедневна грижа за достъп до чист въздух. 
    Проветряване на стаите и повече време навън. Чистият въздух изпълва носните кухини, затопля се, осигурява оптимално кръвоснабдяване на носната лигавица и поддържа оптимален състав на секрета.
  2. Ежедневна грижа за влажността на въздуха.
    Влажният въздух поддържа оптимален слой на секрета върху епителните клетки. Когато въздухът е сух, водата от секрета се изпарява и слоят се втвърдява и изтънява. При попадане на патоген в „суха“ носна лигавица се увеличава възможността той да се задържи и директно да увреди епителните клетки.
  3. Овлажняване на носната лигавица
    Носната лигавица може да се овлажни с няколко капки стерилен физиологичен разтвор. Може да се използват и апарати-овлажнители, както и обикновена купа с вода, поставена върху радиатора. Необходимо е обаче водата да се сменя всеки ден, да е чиста и прясна, за да няма растеж на плесени и гъби в нея. Трети алтернативен вариант преди лягане е да пуснете топла вода в банята до образуването на пара – поседете в помещението с детето за няколко минути.
  4. Ограничаване на продължителен престой в помещения с голяма концентрация на хора
  5. Миене на ръцете ви след продължителен престой на обществени места
  6. Ограничаване на дълъг престой навън при много студено време
    При минус 10-20°С се блокира движението на власинките на епителните клетки и се увеличава възможността частици или бактерии да проникнат директно в белия дроб.

По текстовете работиха: Стефан Валюков, доц. Петя Димитрова, Елена Бачева

 

 

Наддаването спада? Не бързайте да се тревожите!

Вашето бебе започва да опитва нови неща – водеща тема през този месец ще е все по-голямата подвижност на детето. Новото на кърмаческия фронт е спадането на наддаването, което често изненадва и притеснява не само майките, а и медицинските специалисти. Не бързайте да се тревожите – спадането на наддаването на кърмените бебета в този период е нормално и очаквано. Ако вашето бебе наддава по около 100-120 грама на седмица, значи е точно в границите на нормалното и няма защо да се притеснявате, независимо че първите три месеца наддаването е било много повече от това.

Въпреки това е добре да огледате организацията на кърмене за някои подводни камъни. В този период някои деца спят толкова добре, че може да не искат хранене по 8, а понякога и повече часа през нощта. Това може да допринася за по-слабо наддаване – важно е да помните, че паузи по-големи от 6 часа между храненията, може да намалят кърмата.

Въпроси, които може би си задавате

  • Ако иска да се храни скоро след последното кърмене, да предложа ли?

отговор от Христина Янева

Да – и на тази възраст продължава да е важно детето да се храни на поискване. Децата преминават през периоди на бърз растеж, когато имат нужда от често хранене. Бебето може да иска да суче и по различни други причини – утеха, успокоение, приспиване. Всички те са напълно валидни основания да търси гърдата.

Задайте въпрос на нашия имейл адрес като посочите възрастта на вашето дете. Ако вашият въпрос бъде публикуван тук, ще спечелите подарък - книга за отглеждане на детето от някой от нашите партньори. 

 

Родилни петна

При много бебета, особено когато плачат, ще забележите оцветени в червеникаво участъци от кожата. Това са най-често срещаните родилни петна - появяват се при раждането. Дължат се на разширени капиляри в близост до повърхността на кожата. Оприличават ги с ангелски целувки, щъркелов клюн, петна от сьомга - заради различната им форма. Най-често се намират по челото, клепачите или тила на бебето - между косичката и вратлето. Не изискват специално внимание и с изключение на тези на тила (приличащи на боцнати от щъркелов клюн), избледняват и изчезват до около 2 годишна възраст.

 

 

Ако петната са плоски, но имат цвят на кафе с мляко, това са петна "кафе с мляко" – "кафе о ле". Остават за цял живот, растат с нас, но не изискват специално внимание, освен когато са повече от 6. С израстването броят им може да нарастне, затова, следете ги.

Обърнете се към лекаря, ако петната са повече от 6.

 Ако са повече от 6, това е знак за генетично състояние, наречено неврофиброматоза, свързано и със затруднение при ученето. 

 

 

При около 5% от бебетата на различни места по тялото можете да откриете издигнати петна – хемангиома. Ако са по-дълбоко в кожата може да имат син или пурпурен цвят. През първите 6-12 месеца нарастват, но това е нормално. После постепенно започват да намаляват и изчезват около 7-10 годишна възраст. 

Възможно е да нарастват твърде бързо или да са повече от едно (=съмнение за вътрешни хемангиоми, които може да застрашават някой орган). В близост до очите могат да затруднят виждането, в гърлото - дишането, в устата - храненето. Разраняването им може да е опасно. 

Обърнете се към лекаря за проследяване на хемангиома.

Снимка: www.nhs.uk

 

Ако забележите петна, наподобяващи излято вино - това са портвайн петната – спомнете си тези на Михаил Горбачов. При бебетата те са по-червени, с възрастта потъмняват, стават по-големи, понякога грапави. Ако са в близост до очите или бузките могат да се свържат с проблеми със зрението (глаукома) или със забавяне в развитието (синдром на Sturge-Weber). 

Обърнете се към лекаря за проследяване на хемангиома.

Снимка: wiki

 

Понякога бебето може да се роди с бенка. Бенките са родилни петна известни още като невуси. Нарастват, а могат да увеличават и броя си с растежа на детето. Когато детето има бенка по рождение, има по-голяма вероятност тя да се трансформира в меланома, ако кожата изгаря редовно на слънце. 

Как можете да разберете дали една бенка може да се изроди в меланома? По-податливи са бенки с по-голям размер, цветът на които прелива от светло към тъмно кафяво, ръбовете са неправилни, а повърхността – неравна.

Тъй като меланомата е най-смъртоносната форма на кожен рак, вижте в снимки как изглеждат опасните състояния, както и какви са превантивните мерки при меланома. 

Изисквайте проследяване на бенката от лекаря.

На снимката – 6 годишно дете с бенка по рождение.

 

 

Прегледи и имунизации на 3 месеца

  1. Измерване на ръста и теглото
  2. Оценка на психическото развитие
  3. Измерване на обиколката на главата и гърдите
  4. Имунизация против пневмококи

Харесай ни във Facebook