Меню

5 месеца

Червени флагчета в развитието

Добре дошли в шестия месец на вашето дете! Това е периодът от навършването на 5 до навършването на 6 месеца. Тук ще ви разкажем за важните моменти в развитието на вашето бебе в този период. Не забравяйте да следите и сигналните флагчета.


Има важни умения, които детето трябва да усвои. Някои деца ги постигат по-рано от други, но има крайни срокове. Тази таблица ще ви помогне да се ориентирате по-лесно дали нещо не е наред.

СИГНАЛИ ЗА ОТКЛОНЕНИЕ
4-5 месеца
  • изглежда много схванато, стегнати мускули
4-7 месеца
  • не показва привързаност към човека който се грижи за него
5 месеца
  • краката не могат да понесат теглото на тялото
 
  • едното или и двете очи се пресичат или разминават
5 месеца
  • не се смее и не гука
5-6 месеца
  • не може да сяда и да се обръща


Ако имате сериозни притеснения, обърнете се към детския лекар, специалист или център за подкрепа.

 

Психологът обяснява

за периода между навършването на 5 и 6 месеца или т.нар. шести месец

Пътешествието започва

Ако до този момент сте оставяли детето на близък човек, сега това става все по-трудно. От тази възраст (от навършване на 5 до навършване на 6 месеца) датират първите преживявания за загуба поради раздяла. Малчуганите са изградили свой ритъм на живот, обичат всекидневието им да е подредено, а познатите лица да са винаги около тях. Реагират с гневен плач, когато определена потребност не е удовлетворена и са влюбени в хората, които им даряват грижи.

 „Разговорите“ със света стават по-оживени. Детето издава звуци, за да покаже радост или недоволство, комбинира гласни при гукане, изговаря съгласни звукове (м, б)  и обича да се редува с възрастните при произнасяне на звукове.  Забавлява се с другите, особено с родителите си, тъй като вече е мобилно - завърта се и в двете посоки (от корем по гръб и от гръб по корем), започва своите опити за самостоятелно придвижване в пространството чрез пълзене. Оставено по корем, детето се повдига и се опира на изпънатите си ръце. Те са успоредни една на друга с разтворени пръсти, а тежестта на тялото ляга върху ръцете и корема. Може да пази равновесие за не-повече от 2-5 секунди. Ако в този момент поставим пред детето играчка то премества тежестта върху едната си ръка и посяга с другата да го вземе. В състояние е да премести играчката от едната си ръка в другата.  Детето хваща само тогава, когато големината на предмета съответства на големината на ръката му – до 3-5 см в диаметър. Предметът се хваща като първо се поставя дланта си върху него, а след това внимателно се обхваща с палеца и пръстите. Манипулирането с различни предмети е начало на сръчността. Все още не може да се твърди коя ръка ще бъде водеща – това става след 18-тия месец. Стимулирането на изследователските търсения обаче ще направи детето добър познавач на света около него. Любимата игра през шестия месец е „къде е бебето“, придружена с пляскане и удряне с ръце. И тъй като чувството за подреденост на денонощието е превърнато в рутина, то добива усещане за часа на настъпване на определени събития. Може да допълзи до вратата, за да поздрави баща си, преди той да е пристигнал. Познава името си, когато го призоват и задържа вниманието си, макар и за кратко, върху пъстри картинки.

Стабилното сядане заздравява мускулите около кръста и това е най-добрата подготовка за изправен стоеж. Ако накланяме тялото му в различни посоки, то държи главата си изправена  и можем да си позволим да го поставяме седнало, облегнато назад на 60-70 градуса за по-дълго време. Така бебето получава нова отправна точка в изследването на околния свят – ръцете са напълно свободни и играчките могат да станат далеч по-разнообразни и достъпни.

Това е периодът, в който се въвежда нова храна. При вида й детето отваря уста и с удоволствие се храни с лъжичка. Родителите трябва да очакват и появата на първото зъбче и свързаните с него притеснения и дискомфорт.

Автор: доц. Диана Димитрова

Логопедът обяснява

за периода между навършването на 5 и 6 месеца или т.нар. шести месец

Рано е за първата дума

Социалната усмивка вече е по-избирателна – бебето може веднага да се усмихне на познати хора, но да бъде сдържано към непознати. Освен това, то успява да локализира източник на шум и да се обърне по посоката му. Все повече съзрява и мозъчната кора – това означава, че бебето започва да действа осъзнато, а не инстинктивно, за което са му помагали вродените рефлекси. Благодарение на това то започва да свързва два звука. Гърлените (к, х, г), които бяха основни до момента, отстъпват място на лабиалните (п,б,м) и от части на езичните (т,д). Този процес е подпомогнат и от надградените хранителни механизми и от движенията нагоре-надолу, които започва да прави езика.

Лепетна реч, наричана още бърборене

В ритмичното повтаряне на срички в тази възраст децата не влагат никакъв смисъл, нито подражават на някого. Това е т.нар. лепетна реч.

Често, чувайки ритмичното повтаряне на „ма-мам“, „та-та“, „ба-ба“, родителите решават, че детето е казало първата си дума. Това не е така, защото то все още не разбира какво казва. Тези срички не са подражание на говора на околните и не се влияят от него. Те са инстинктивно бърборене – вроден инстинкт за трениране на говорния апарат. Наричат го още лепетна реч, бъблене, дърдорене и др. В тази възраст то се случва сравнително рядко, но трябва да започнете да следите за появата му през седмия месец – лепетната реч е важен  етап от цялостното говорно развитие. Без свързването на два звука в сричка няма как да се развие по-сложната дейност – свързването на сричките в думи, а думите в изречения.

Краят на първото полугодие е и времето, в което детето започва да забелязва образа си в огледалото, все по-умело е в хващането на предмети, като вече може да ги задържи и в двете си ръце. Предложете му различни играчки, които са удобни за хващане. Може да имитирате някои от действията на бебето или да „говорите“ като него, докато играете.

Гергана Димова, логопед


Крайна цел: Детето да се научи да комуникира.

Стъпки:


Плач

Задържане на погледа 

1. Социална
усмивка

2. Проследяване с поглед

Издаване на гласни звуци (о, а, ъ) - вокализация

Издаване на гърлени звуци (к, х, г) в комбинация с гласни – гукане (агу)

Наподобяващи ф и в с мехурчета от слюнка към гукането

издаване на 

п,б,м,т,д

Бърборене - лепетна реч
– това е свързването на два звука в срички
 

Първи Думи

Изречения по 2 думи

По-сложни думи и изрази

Говорене почти като възрастен

 

Настоящи цели: 
Да започне да свързва два звука в срички (лепетна реч, бърборене). Това все още не е имитация на нашия говор, но е резултат от съзряването на мозъка и умението на бебето да движи езика си нагоре надолу

Какво е важно: 
Да следите за появата на лепетна реч. 

Защо е важно: 
Думите се състоят от срички ­– за да се научи да произнася думите, първо тренира отделните срички. Без свързването на два звука в сричка няма как да се развие по-сложната дейност – свързването на сричките в думи, а думите в изречения.

 

 

Бебетата учат най-добре седнали

Ако под учене все разбирате ходене на училище, забравете това. Ученето започва още в самото начало. Още от сега то се случва с различна скорост. Изправяне, прохождане, проговаряне, научаване да четат, а после и различни интереси се формират у децата по различно време. В ученето ги води ги тяхното любопитство и интерес, помага им играта. 

Съвременните родители търсят различни начини да подпомогнат развитието на детето и неговите познавателни способности още от невръстна възраст – пускат му музиката на Моцарт или други класически произведения, за които се смята, че „правят децата по-умни“, разменят помежду си образователни видеозаписи, които децата да гледат и т.н.

Изследване на Университета на Северна Дакота и Тексаският университет A&M прибави още един фактор за развитието на познавателните възможности, и то още от 5-6-месечна възраст на детето – седящото положение на тялото. За „ефекта Моцарт“ опонира самият авторски научен екип, като обяснява надълго и нашироко, че става дума не за влиянието на моцартовата музика върху интелигентността изобщо, а за влияние ѝ върху невроните, което подобрява кратковременно само пространственото мислене. За „ефекта на седенето“ засега няма опоненти, но пък обяснението на механизма му е много по-ясно и „близко до ума“ от обяснението за влиянието на звуковите честоти върху невроните.

Съавторите на изследването, професорите по психология Ребека Уудс от Северна Дакота и Тереза Уилкокс от Тексас, са стигнали до заключението, че стабилното седене на бебето има драматичен положителен ефект върху опознаването на предметите. Ако бебето още не може самостоятелно да седи стабилно, използването на стабилността, която осигурява бебешкото столче, води до същия ефект върху способността му да учи.

„Важна част от човешкото когнитивното развитие е способността му да разбере дали даден предмет е същият или е различен от видени преди това предмети“, обяснява д-р Уудс.
Когнитивното развитие е развитие на способностите за мислене, възприемане и запомняне.

Децата на 5-6 месеца още не използват свои модели, за да разграничават предметите. Те обаче могат да бъдат „научени“ да го правят, ако им се даде възможност добре да разгледат предмета, да го сграбчат, опипат и да го напъхат в устата си преди да се направи теста, обяснява психоложката. Това е и едно от обясненията за необходимостта от стабилно седящо положение – когато усилията на детето не са фокусирани върху осигуряването на баланса на тялото си, те ги съсредоточават върху разглеждането и манипулирането на предмета.

Ако помогнете на бебето си да седи стабилно за известно време през деня, това решително увеличава възможностите му за научаването на много неща, не само в опознаването на предметите, смята д-р Ууудс. И подчертава, че това е особено важно за децата с когнитивни забавяния, които се нуждаят от оптимална околна среда.

Изследователите предполагат, че закъснялото сядане на бебето може да лиши децата от опита да научават, което влияе и върху други аспекти на развитието.

Ако все пак твърдо вярвате в „ефекта Моцарт“, въпреки многото изследвания които го потвърждават и още толкова, които го отричат, нищо не пречи да съчетаете двата ефекта – седенето на фона на жизнерадостна и в мажорните гами музика и с нещо за „изследване“ в ръцете на бебо или пред погледа му.

Обриви

След раждането защитният липиден слой на кожата на бебето е подобен на възрастния, но се променя след няколко седмици. Промяната продължава в първите няколко месеца на бебето - това е период на адаптация от вътреутробна среда към извънутробна среда. Има четири основни разлики между кожата на бебето в този период и тази при възрастните (над 18 г). Те могат да послужат за по-доброто разбиране как и защо да се грижим за бебешката кожа, както при наличие, така и за профилактика на атопичен дерматит и дерматити в зоната на пелената. Прочетете.

Обриви под пелената (подсичане)

Бебешката кожа има по-тънък повърхностен слой – възможни са дерматити в зоната на пелената. Това се случва най-често между след шестия месец.

От какво се получават?
  • Ako не са засегнати гънките – знак за контактен дерматит. Обривът е само там, където има урина или изпражнения, които дразнят кожата.
  • Ако са засегнати и гънките – знак, че кожата е инфектирана:

    Кожата на бебето е по-тънка и лесно може да се ожули или раздразни от пелената. През засегнатото място навлизат бактерии (стафилококи или стрептококи), токсини (изпуснати от бактериите) или гъбички (кандида). Гъбички се развиват заради влагата – най-често по гънките, където се задържа най-много влага. 
  • Много по-рядко причината е алергична реакция към съставките на пелената или мокрите кърпички или гъбична инфекция след прием на антибиотици от бебето.

Превенция

До напкин дерматит може да доведе нередовната смяна на пелените и лошата хигиена. Затова те са изключително важни за превенцията му. 


Ако детето вече има обрив?

Следвайте съветите за редовна смяна на пелените и спазвайте добра хигиена на половите органи, за да не премине инфекцията в пикочните канали. Това означава измиване на течаща вода след всяко изхождане по голяма нужда, внимателно подсушаване и намазване с крем против подсичане; смяна на пелената през 3-4 часа; специално внимание при зачервяване на половите органи – виж отново в хигиена. При всяка възможност – оставяне на кожата да диша (без пелена). Ако тези мерки не доведат до подобрение до 2-3 дни, консултирайте се с лекар. Важно е да се определи причината за обрива и да се назначи точно лечение.

Прочетете статията Обриви под пелената – причини, превенция, помощ
 

Атопичен дерматит

Бебешката кожа е по-суха (с изключение на зоната под пелените). Сухата кожа се свързва с по-висока честота на атопичен дерматит. Около 45% от всички случаи на атопичен дерматит започват през първите 6 месеца. При 70% от децата се постига спонтанно преодоляване на заболяването преди тийнейджърска възраст.

По какво ще го познаете?

Първите обриви са по бузите и скалпа. По окосмената част на главата и зад ухото се появяват плътно прилепнали кори. Около устата и долната челюст на детето могат да се наблюдават зачервявания, които най-често са резултат от бебешката храна или слюнка. Телцето и крайниците на детето са сухи. Могат да се появят струпвания на ситни, групирани пъпчици, наподобяващи “гъша кожа”. Върху тези обриви се образуват зачервени, залющении плаки, които по-късно прогресират в детски атопичен дерматит. Сърбежът се появява няколко седмици след обрива и се забелязват следи от разчесвания. 

Причини

Знае се, че предразположението към този вид дерматит (екзема) е наследствено, но се проявява при наличието на отключващи фактори (алергени или психични). Все още причините не са напълно изяснени.

 
Ако детето има атопичен дерматит

Обърнете се към лекар. Прочетете за атопичен дерматиталтернативни методи за лечение и грижа за сухата кожа.

Сменяйте пелените на бебето често, за предпочитане е хигиената на дупето да се извършва само с вода и един път дневно с измивно средство с pH 5,5, за да се поддържа характерната за бебешката кожа киселинност – тази киселинност има анти-бактериален ефект. Ако се налага обтриване с мокри кърпички, да се прави без търкане, поради по-тънкия повърностен слой на кожата. Детските пудри и кремове са подходящи за успокояване на леки зачервявания, но ако се развие дерматит от пелената, се налага приложението на багрила, антибактериални и антимикотични кремове. 

 

Споделете вашия опит с обривите като ни изпратите мейл

По текстовете работиха Елена Бачева,  д-р Анастасия Миланова

Прегледи и имунизации на 5 месеца

  1. Измерване на ръста и теглото
  2. Оценка на психическото развитие
  3. Измерване на обиколката на главата и гърдите

Готово ли е бебето за захранване? А вие?

Хранене в шестия месец

от Христина Янева-Хедра

Колко много неща се научава да прави бебето ви около средата на първата година! Обръщане от гръб по корем и обратно, начало на пълзене, начало на седеж – все неща, които отнемат много енергия и изискват усилена мозъчна работа.

Наддаването на бебето видимо спада. Това може да е съпроводено с учестено желание за сукане и често нощно будене, които обаче сякаш не водят до увеличаване на кърмата.

Това са част от признаците, които показват, че вашето бебе има нужда да започне да получава и други храни освен кърменето. Изчезването на рефлекса за избутване на храната с език, добрата координация и целенасочено поднасяне на играчки към устата, както и настървеният интерес и опитите да си открадне по нещо от вашата чиния са ясни показатели, че детето е готово да опита първите си хапки от друга храна наред с кърменето.

Добре е да предлагате твърдите храни в определени часове – така ще започнете да изграждате режим на хранене. Кърменето продължава да е на поискване, но ако вашето бебе няма голям интерес към твърдите храни, може да следите бебето да не суче непосредствено преди времето за предлагането им, за да има все пак интерес и към тях.


Ранно захранване (след навършване на 4-5 месеца) може да се препоръча при намаляла кърма и ниско наддаване; при хранене с мляко за кърмачета и при проблеми от страна на бебето (например рефлукс). При всички случаи е необходима консултация с лекаря на детето. 

Готово ли е детето за захранване и от какво има нужда – прочетете.

Готови ли сте вие за захранването и с какво да започнете – прочетете.

Желязото в кърмата: Съдържанието на желязо в кърмата се усвоява в оптимална степен (49%), тъй като е свързано с белтък на име лактоферин. Така свързано, то не може да бъде използвано от попадналите в организма патогенни бактерии за техния растеж и репродукция, за разлика от желязото, добавяно в свободна форма в млеката за кърмачета*


Ако се колебаете дали да продължите с кърменето, провокирани от съвети, липса на подкрепа, необходимост от тръгване на работа или друга причина, не сте единствени. Вероятно когато детето е по-голямо по-лесно си даваме сметка за връзката с него. А сега? Много родители казват за периода дотук, че в него има основно хранене, спане, смяна на пелени... А дали е така? Храненето също е връзка. Бебето се нуждае от близостта на майката и тя му помага да се развива. Ако по някакви причини за майката е невъзможно да продължи кърменето, важно е да знае, че това не означава, че прекъсва връзката си с него. Връзката е носенето и прегръдката, допира с кожата на мама, говоренето и пеенето на бебето, любовта.


*от лекция на проф. Стефка Петрова, Национална конференция по кърмене 2016, Велико Търново

Харесай ни във Facebook