Меню

Жестикулирането помага на децата да мислят творчески

Жестикулирането помага на децата да мислят творчески

В две последователни проучвания издледователи откриват, че децата спонтанно жестикулират и че повечето жестове се свързват с по-голям брой творчески идеи. И нещо повече: насърчаването на жестикулирането стимулирало творчеството: децата, които били подканяни да жестикулират по време на изследването, генерирали по-голям брой нови начини за употребата на предмети от бита, отколкото децата, на които не бяха дадени никакви специални инструкции.


„Нашите открития допълват нарастващия брой доказателства, че жестовете улесняват мисленето и имат приложения в класната стая“, заключават Кърк и Люис в доклада си. „Ако помолите децата да движат ръцете си докато мислят, това може да им помогне да стигнат до нови идеи. Децата трябва да бъдат насърчавани да мислят с ръцете си.“

 

Ако насърчавате децата да жестикулират докато мислят, това може да им помогне да генерират повече творчески идеи, е изводът на проучване, публикувано през декември 2016 г. в Psychological Science, списание на американската Асоциация за психологически науки.


„Нашите данни показват, че нормално децата жестикулират, когато измислят нови начини за използване на битови предмети; колкото повече жестикулират, толкова повече нови идеи им хрумват“, казва психоложката Елизабет Кърк от британския Университет на Йорк в прессъобщение за откритията на екипа ѝ.

 

„Когато след това ги помолихме свободно да движат ръцете си, докато говорят за идеите си, техните хрумвания бяха още по-креативни.“


Досегашните изследвания показват, че жестикулирането може да помогне при решаването на някои проблеми. Хипотезата на Кърк и на Карин Люис от Университета в Хартфордшир била, че то може да помогне и за измислянето на алтернативни приложения на обикновени битови предмети.


„Жестикулирането може да позволи да изследваме свойствата на предметите – например, как би могъл да се хване предмета, неговия размер, форма и т.н. – и това от своя страна може да предизвика идеи за по-творческите му приложения“, обяснява Кърк.


В първото си проучване изследователите сравняват творчеството на децата, които спонтанно движат ръцете си с това на онези, които или не жестикулират, или не могат да жестикулират.


В проучването участвали общо 78 деца от 9 до 11-годишни. Показали им поредица от снимки на обикновени предмети, включително вестник, консервна кутия и чайник. Изследователите ги помолили да разгледат всяка снимка и да изброят колкото могат повече нови начини за използването им. Времето им не било ограничено; когато спирали да говорят, учените ги подтиквали с думите: „Какво друго може да правите с него?“ Част от участниците изпълнили задачата два пъти – единият път ръцете им били обездвижени с нарочно приспособление, така че да не могат да жестикулират.


Изследователите транскрибирали и кодирали всяка сесия, измервайки броя на валидните нови употреби, предложени от всеки участник, както и оригиналността на тези отговори и  разнообразието от категории, в обсега на които попадали отговорите.
Данните показали, че децата спонтанно жестикулират и че повечето жестове се свързват с по-голям брой творчески идеи.
 

Ограничаването на възможностите да жестикулират не се отразило на способността им да предложат творчески начини за използване на предметите. Това може да се обясни с това, че  децата все още имат много други стратегии за генериране на идеи, когато ръцете им са ограничени.


Тези констатации довели Кърк и Люис до въпроса дали окуражаването на децата да жестикулират всъщност стимулира творчеството им?
Затова направили втори експеримент с 54 деца на възраст от 8 до 11 години със същата задача – да измислят алтернативни приложения на битови предмети. В някои случаи децата жестикулирали естествено; в други случаи, изследователите ги инструктирали „използвай ръцете си, за да ми покажеш как би използвал предмета по различен начин.“
Данните показват, че насърчаването работи: деца, които нормално жестикулират произвели средно 13 жеста, докато тези, които са специално били подканени – около 53 жеста.


И насърчаването на жестикулирането стимулирало творчеството: децата, които били подканяни генерирали по-голям брой нови начини за употребата на предмети от бита, отколкото децата, на които не бяха дадени никакви специални инструкции.


„Нашите открития допълват нарастващия брой доказателства, че жестовете улесняват мисленето и имат приложения в класната стая“, заключават Кърк и Люис в доклада си. „Ако помолите децата да движат ръцете си докато мислят може да им помогне да стигнат до нови идеи. Децата трябва да бъдат насърчавани да мислят с ръцете си.“

 

Източник: Association for Psychological Science. “Gesturing can boost children's creative thinking.” ScienceDaily, 14 December 2016

www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161214115105.htm

Още по темата

Публикации

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook