Меню

Национално проучване „Защо да ходя на училище”

Национално проучване „Защо да ходя на училище”

Национално представително проучване на нагласите на учениците в 6-ти клас

 

Важни цифри:

  1. 95% от децата смятат, че е важно да ходят на училище
  2. 33% ходят на училище, за да научат нови неща
  3. 21% ходят на училище, за да си намерят работа
  4. 70% от децата се чувстват добре в класната стая
  5. 66% казват, че учителите обръщат специално внимание на децата, които имат трудност в училище
  6. За 26% причината да харесват училище са учителите
  7. 9% не са ходили на детска градина
  8. 10% не живеят с родителите си (в т.ч. на 3% родителите са в чужбина)
  9. 12% ежедневно пътуват до друго селище
  10. 12% нямат приятели на същата възраст там, където живеят
  11. На 14% се случва да работят, за да изкарат неща
  12. 18% имат трудности с българския (ежедневният език в средата им е друг)
  13. 59% от децата не харесват тези предмети, които са им трудни
  14. 46% от децата не харесват тези предмети, които са им скучни
  15. Поне 23% са от крайно бедни домакинства

Изводи

Идеалният учител се отнася добре към децата (38%). Поднася и обяснява по разбираем начин учебния материал (23%). Интересен е (12%). Помага на децата (11%). Основните страхове на шестокласниците са свързани с училището. Страх от несправяне и провал с учебния материал (57%). Подигравки от съученици (37%). Лошо отношение от страна на учителите (34%). 18% се боят от агресия в училище.

Около 30-35% от изследваните деца са рискови от гледна точка на мотивацията за учене и продължаване на учението. Успехът им е под Добър (4.00). Основното, заради което ходят на училище са приятелите, възможността да поиграят и общуват с връстници. Харесват само 1-2 учебни предмета (от които единият е "Физкултура и спорт'', а другият е ''Музика'' или 'Информационни технологии'. Срещат сериозни трудности по основните предмети. 4 пъти по-вероятно е в риск да се окаже дете, което расте в чуждоезикова среда, отколкото в българоезична. 3 пъти по-вероятно е същото, ако детето не е ходило на детска градина, отколкото ако е ходило. 2 пъти по-вероятно е, ако не живее с поне един от родителите, отколкото ако живее с тях. 2 пъти по-вероятно е, ако живее и учи в село или малък град, отколкото ако е в областен център или столица. При равни други условия, посещаването на занималня намалява поне с 30% вероятността детето да изпадне в риск.

Изследването регистрира като успешни мерки и усилия по превенция на рисковете от отпадане на тези деца от училище. Развитие на извънкласни форми за ангажиране, акцент върху спорта или някакво изкуство, обхващането им в занимални, практиката да се допитват до ученици по въпроси, които са важни за тях, възможностите децата сами да инициират и организират празници и събития в училище, противодействия на агресията, дискриминацията, двойните стандарти в отношението към децата, опитите за ранна и практически насочена професионална ориентация.

Роля на местната общност 

Когато семейството и училището нямат достатъчен собствен капацитет да изпълняват социализиращата си роля, местната общност може да помогне. Това е особено ефективна локална стратегия в депресивните селища и общини, в които училищата съществуват в режим на оцеляване и маргинализация.
Резултатите от количественото и качественото изследване подкрепят извода, че когато училището се отвори към света около себе си и този свят навлезе в него със своите позитивни образци, перспективи, знания и умения, нараства вероятността децата в риск да намерят в училището и ученето нещо увличащо, интересно, полезно за себе си.

Какво искат децата 

  1. Интересно поднесен материал.
  2. Учене чрез преживяване.
  3. Извънкласни дейности.
  4. Справедливи и подкрепящи учители.

 

© Център за приобщаващо образование, 2016


Снимка: pixabay.com

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook