Меню

Рубрики

От 4 до 5 години – възраст на приятелства и спорове

Откъс от книгата "Моето дете. От 3 до 6 години" на Ан Бакюс

Тази книга е дарение по програмата „Рекламирай с кауза“ на фондация „Дневникът на мама и татко“.

 

Какво се променя?

След стабилността, характерна за тригодишното дете, то отново преминава през труден период на нарушено равновесие, по време на който се нуждае едновременно от твърдост и сигурност. Детето е срамежливо и нетърпимо навън, но често пъти е неукротимо, неуморимо у дома. Приближавайки към петата си годишнина, то задълбочава чертите, с които се е характеризирало около четирите си години, и усвоява още повече умения, които трупа през цялата тази година.

Физическо развитие

Четиригодишното дете обикновено тежи между 14,5 и 18 кг и е високо между 97,5 и 104 см. Но това са средни показатели – момиченцата са по-скоро в долната граница или под нея, а момченцата са над горната граница. Ръцете стават по-сръчни, започват по-умело да си служат с ножиците. Детето започва да реже в права линия. Рисунките му са с все по-разпознаваеми хора – появяват се глава, тяло, появяват се ръце и крака. Съумява да изписва правилно името си с главни букви и да разпознава тези букви, когато ги види някъде. Към четири години и половина рисунките му стават още по-прецизни – човеците вече си имат длани, стъпала, коси, очи и уши. Когато му поискат, детето рисува и семейството си, но не се съобразява с ръстта на членовете му, а с тяхното значение, с тежестта им в семейната общност. Кучето, както и котката също не са забравени. Четиригодишното дете има огромна нужда да изразходва физическата си енергия – да галопира като конче, да скача, да се катери по дърветата, да се премята, бързо да кара колело, да тича. Впрочем едно от любимите му занимания е играта на гоненица. То слиза по стълбите самò, редувайки краката си. С течение на месеците става и много добър пешеходец. Голямо удоволствие за него е да се разхожда в парка или гората заедно със своето семейство. Стига да има какво да го заинтригува, е способно да върви километри наред. Става много по-умело и в играта с топка – вече може да я хвърля в правилната посока и често пъти да я хваща.

„Шумната възраст“ и личността на детето

Бъбриво и с богато въображение, четиригодишното дете си измисля пъстри, невероятни истории
и понякога се учудва, че възрастните не ги приемат за истина. Представя се за централния герой в съчинените от него приключения, прави се на интересно и явно се гордее с постиженията си. Понякога, когато види, че хуморът му е шумен, пресилен и даже глуповат, ни се иска да кажем, че се намира в „глупавата възраст”... Смее се на неприличните думи, които без капка притеснение изрича, на пакостите, на измислиците си. Обича да се смее, но по-често хленчи, ако майка му или баща му не удовлетворят нестихващите му претенции. Най-добре е в този период от развитието на детето да не реагирате, или да се смеете заедно с него, тъй като, ако усети, че сте шокирани от държанието му, ще продължи с все сила с неуместните си прояви. В тази, по правило „шумна възраст“, както и две години по-рано, детето изглежда раздразнително, авторитарно и трудно управляемо. Понякога у него се появяват признаци на вътрешно напрежение – мълчи, гризе си ноктите, сънува кошмари, пелтечи, сдобива се и с някакъв тик. Тези, донякъде парадоксални, черти свидетелстват, че детето преминава през много важен и труден психологически етап, който може да доведе и до нов тип равновесие – момченцето ви например да осъзнае, че е самостоятелно човешко същество, което е хем еднакво, хем различно от останалите свои връстници.Четиригодишното дете вече е наясно със своите права, но все още е безсилно да накара другите да ги спазват. По това време се връща и агресията му – често се нахвърля да се бие или да рита. Ту ревниво, ту обичливо, понякога става жертва на предишните си страхове от животни, от различни персонажи, от отсъствието на майка си и др. Вече не се тревожи дали го харесват, не е толкова послушно и не уважава чуждата собственост. Но за сметка на това осъзнава какво е негово (семейството, играчките, новите дрехи) и се хвали със своите притежания. Интересува се от собственото си развитие, от тялото, от пъпа си, и се пита как бебето излиза от корема на майката. Проявява любопитство към интимността, демонстрирана от другите и по природа е воайор.

Всекидневието на детето

Четиригодишното дете понякога има нужда да му помогнат да направи разлика между реалните и
въображаемите неща. Между това, което му принадлежи, и това, което не му принадлежи. С удоволствие отнася вкъщи взетите от него чужди вещи, въпреки че не е сигурно, че са му ги дали. Макар да няма голям апетит, яде достатъчно, за да не го карат да консумира още и още. Има ясно изразени предпочитания към определени храни. Споделя семейната трапеза, но все още му е трудно да седи пред нея дълго време и да не прекъсва другите, когато разговарят. Денем и все по-често нощем, без придружител, ходи до тоалетната, когато почувства, че има нужда. Така че няма никаква необходимост да го придружавате – по-добре затвърдявайте опитите му само да се справя. Същото важи и за къпането – детето, което се е научило да се мие, да се плакне и да се бърше, много успешно го прави. Ако подредим връхните му дрехи правилно, се облича, без да му помагат; закопчава само леснодостъпните копчета. На тази възраст повечето деца съумяват да си вържат връзките на обувките.

Трудните нощи

Много четиригодишни момченца и момиченца вече не спят следобед, но от своя страна следобед-
ният сън зависи от това колко часа са спали през нощта. Така ритуалите преди лягане, за които
подробно говорихме в главата „Детската градина и детето“ отново придобиват значение. Повече-
то деца, с изключение на онези, които стават, за да идат в тоалетната, или в родителското легло,
спят през цялята нощ. Често пъти обаче сънищата им са ужасяващи – детето може да се събуди, плачейки или крещейки. С течение на времето успява да разкаже за кошмарите си.

Големият напредък

Разбирането за време и начинът, по който детето се изразява, бележат голям напредък. Малкото
момченце и малкото момиченце започват с лекота да си служат с минало, сегашно и бъдеще време.
Обогатяват речника си с множество изрази, свързани с понятието „време”. Постепенно започват да
се ориентират в сезоните, месеците, в дните от седмицата. В общи линии, знаят каква е поредност-
та на събитията през деня. Ориентират се по-добре в пространството и в квартала – научили са от къде да минат, за да отидат до хлебопекарницата или до детската градина, на кое място да спрат, да се огледат и пресекат и др. Кратките думички, каквито са предлозите „пред“, „зад“, „до“, „в средата“, „близо до“, „над“ и др. по принцип са разбираеми за тях и ги използват правилно. Речникът на четиригодишното дете се е обогатил неимоверно много (речниковият му фонд се състои от средно 1500 думи и непрестанно пита за понятията, чийто смисъл още не познава). Това, разбира се, не означава, че не прави многобройни граматически грешки, когато произнася окончанията на съществителните и спряга глаголите. На тази възраст децата налучкват множественото число и женския род, много бърборят, задават много въпроси и съставят дълги и сложни изречения.
Използват езика, за да съчиняват невероятни истории, в които са главни герои, измислят най-различни съдби на своите въображаеми приятели, с които често разговарят.
През тази четвърта година речниковият фонд на детето се обогатява още (средно с около 1900
думи). Появява се интересът и към т.нар. вулгаризми – към ругатните, абсурдните изрази и към
думичките, които само измисля. Четири-петгодишното момченце и момиченце разбират какво означават понятия като „най-много“, „повече от“, „най-малко“, „по-малко от“, но понятията „същият“ или „равен“ все още ги затрудняват.

Интелектуално развитие

Четиригодишното дете се научава да брои до десет или до петнадесет и правилно да изброява
един след друг три предмета като съумява да ги подреди по определен критерий. Постепенно се научава да намира „най-големият“, „най-дългият“, „най-тежкият”. Може да групира предметите по цвят, разпознава някои от цветовете. Към четири години и половина вече е в състояние да брои до деветнадесет-двадесет. Преминаването от една десятка към друга все още му е трудно, въпреки че е схванало принципа, по който става преминаването.

Голямата изобретателност

Четиригодишното дете се намира в изключителна творческа фаза – рисува, оцветява, моделира
с пластилин, изрязва, лепи, прави сложни конструкции. С чужда помощ може да бродира или да ниже големи мъниста. Гордее се с произведенията си, но родителите трябва да го поощряват, защото през следващите години би могло да не е толкова изобретателно. Иска да му четат по-дълги приказки, започва да харесва поезията. Обича да си играе с думите. По-скоро го привличат не стиховете и интригата, а поетичният и хумористичен аспект на римуваните редове, изразяващи абсурди и безсмислици. Преувеличението, хиперболизацията го кара да се смее. Цени историите с различни сюжети, които подхранват ненаситното му любопитство и въображение. В писмената реч е в състояние да разпознае букви, включително и буквите от името си, и вероятно разпознава цели думи. Упражнява се да ги изписва по целия лист или на два отделни реда. Заинтригувано е от телевизията – започва да следи простичките истории за деца и обича многократно да гледа дивидитата, които знае наизуст. Способно е да изпява доста броилки (придружава ги с мимики) и кратки песнички, включително и песничките от телевизионните реклами. Обича да дрънка на пианото и се опитва да възпроизвежда мелодии.

Любимите игри

Това са игрите, които детето споделя със своите приятелчета (за предпочитание са както реалните, така и въображаемите приятели). Играе на войници, на лекар и пациент, или прибягва до сцени от телевизионните сериали, които гледа. За да изразходва енергията си, активното и много експанзивно дете се нуждае от игра извън дома, на открито. Четири години е възрастта, когато много се играе на топка, много се ползват катерушките и люлките в парковете, или се устройват забавления с вода и във вода. Вкъщи детето обича всички творчески занимания – бродиране, сглобяване на различни обекти с конструктора, редене на пъзели, като се справя доста по-сръчно от преди. Харесва му да се маскира и да изиграва кратки театрални сценки.

Взаимоотношенията с околните

Макар да се гордее с майка си и да желае да се показва с нея, четиригодишното дете все пак ù се
противопоставя лесно и се опитва, особено момчето, да се избави от опеката ù. Осъзнавайки пола
си, момченцето дори може да си служи, по подобие на баща си, с„мъжкарски“ изрази и да демонстрира „мъжественост“. Пред своите приятели се хвали с татко си и обожава да върши редица дейности само с него. Всъщност детето е силно привързано към членовете на семейство и към своя дом. Обича най-близките му хора да са около него, обича да ходи с тях на разходка, на гости, на екскурзия или на някакво друго пътешествие. Всяко приключение го радва. Макар да си съперничи със своите по-големи братя и сестри, е в състояние да изпитва „майчински“ чувства и да се прави на батко на по-малкото от него дете, което плаче или чисто и просто се пристеснява. Макар и невръстно, приятелските му чувства са много силни, независимо, че често спори и ожесточено се кара със своите другарчета. По същото това време момчетата и момичетата започват да се делят в игрите и в заниманията и през следващите години разделението се задълбочава.

Още по темата

Публикации

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook