Меню

Стандарти и показатели за развитие и учене от 25 до 30 месеца – за родители

Стандарти и показатели за развитие и учене от 25 до 30 месеца – за родители

На две години и половина детето може: 

Здраве, физическо и сензорно-двигателно развитие

  1. Да ходи по пейка с или без помощ.
  2. Да се катери по катерушка и да слиза с помощ, да се пуска от пързалка.
  3. Да скача с двата крака на място.
  4. Да рита топка.
  5. Да хваща топка, хвърлена отблизо, с предварително протегнати ръце.
  6. Да проявява самостоятелност при ежедневния тоалет – ползване на гърне/малка тоалетна, миене, обличане, подреждане на дрехите и др.
  7. Да рисува черти, като държи молив между палеца, показалеца и средния пръст.

Показатели за добро здраве

Ръст и тегло
 – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000 г и увеличава ръста си с общо около 3,5–4 см.

Хранене – приема разнообразна „преходна храна“ на по-едри парчета, привиква с вкуса на ястията, научава се да дъвче, да пие от чашка и опитва да се храни самостоятелно. Регулира и контролира храненето си, проявява избирателност към храните, може да се противопоставя на принудително хранене.

Безопасност – избягва някои опасности (например, горещи печки, остри прибори и др.), но не може да се пази самò.

Здраве и хигиена – опитва да мие зъбите и ръцете си с помощ, а също и да се съблича и събува; проявява самостоятелност при ползването на гърне/малка тоалетна.

 

Личност, емоции и общуване

  1. Да казва името и фамилята си,  пола си и на колко тодини е, да използва „Аз“, да държи на личните си вещи и понякога да отказва да ги дава.
  2. Да изразява желанията си, да отстоява избора си (за дрехи, играчки и др.), дори и с противопоставяне на волята на възрастните.
  3. Да проявява инициатива за разговор по интересуващи го теми и да задава въпроси.
  4. Да разбира и назовава някои емоции като радост, обич, тъга, страх.
  5. Да оценява негативно нарушението на норми и правила (например хранене с мръсни ръце, чупене на играчки и др.), които е овладяло и да насърчава другите също да ги спазват.
  6. Да се увлича в игри с повече деца, разменя играчки с тях и участва в игри „на уж“.

 

Игра, учене, познание за света

  1. Да участва в творчески дейности като игра с пластилини, с боички и др.
  2. Да запомня и възпроизвежда стихчета и песнички.
  3. Да разбира физически промени като „счупен“, „скъсан“ и да ги описва с думи.
  4. Да разбира, че хората и животните порастват.
  5. Да използва в играта някои предмети, които заместват реалните.
  6. Да установи причината и следствието на някакви действия (задава въпроси – защо).
  7. Да назовава правилно един обект с „едно“ и два обекта с „две“.

 

Развитие на езика

  1. Да разбира и произнася нови думи и изрази, които назовават: лица, животни, различни обекти от близкото и подалечното обкръжение, места, институции и т.н.
  2. Да използва думи като:
  • искам, отива, носи, чупи, кара, плаче, говори.
  • хубав, добър, нов, лош, голям, добре, бързо.
  • аз, ти, тебе, ние, нас, мой, твой, кой, и т.н.
  • Да прави изречения, макар и да изпуска някои „малки“ думи – „Ванко банята“ вместо „Ванко е в банята“; „Няма каже“ вместо „Няма да каже“, „Ходим там“ вместо „Ще ходим там“ и т.н.
  • „Искам сок“, „Мама пише“, „Баба спи“. 
  • „студен сок“, „малка къща“, „голямо колело“.
  •  „Сипи сокче!“, „Отвори кутийката!“, „Искам шоколад!“.
  • „Аз гледам книжката / гледам книжката“.
  1. Да говори за наблюдавани от него минали събития: „Чашката падна“, „Мама отиде“ и т.н.
  2. Да произнася единствено и множествено число на имена и глаголи.

 

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook