Меню

Въглехидрати

Въглехидрати

Въглехидратите са източник на енергия за основните жизнени процеси и мускулната дейност. Те поддържат кръвно-захарното ниво и служат за синтез на гликоген. Освен това те имат и структурни функции – участват в синтезата на амино- и нуклеинови киселини, гликопротеини.

Въглехидратите имат и специфични биологични функции – под формата на хетерополизахариди в кръвта, те определят специфичността на кръвните групи, лактозата в майчиното мляко, регуилират чревната флора, синтеза на хиалуронова киселина (участва в изграждането на съединителната тъкан, кожата и др., има бактериостатичен ефект – не позволява преминаването на бактерии през клетъчната мембрана).

Препоръчителен хранителен прием:

Въглехидратите трябва да доставят 45-60% от общата енергия за деня в ранната детска възраст.

за възрастта 1-1,5 г.:
380-520 ккал, или 95-130 г въглехидрати

за възрастта 1,5-3 г.:
550-860 ккал, или 135-215 г въглехидрати

Въпреки, че могат да се синтезират от белтъчини и мазнини, недостатъчният прием на въглехидрати може да причини нарушения в метаболизма, повишено окисляване на липидите, с последваща кетогенеза и натрупване на кетонови тела в организма. Както бе споменато, детският организъм има ограничени възможности да използва мастните киселини за синтезиране на въглехидрати, затова децата са склонни към ацидоза, ако не приемат достатъчно въглехидрати с храната.

Излишъкът от въглехидрати от своя страна засилва липогенезата, увеличава отлагането на мазнини в депата и води до затлъстяване, а излишното тегло, пренесено в по-късните им години ги подлага на риск от високо кръвно налягане, сърдечни заболявания, диабет. Прехранването с въглехидрати в детската възраст води и до намаляване на имунитета.

Много важно е и какъв е видът на въглехидратите в храната на малките. Простите въглехидрати, от които е съставена захарта, глюкозата, рафинираните брашна и нишестето трябва да се избягват, като те не бива да носят повече от 10% от общия енергиен прием с храната. Добри източници на сложни въглехидрати са пълнозърнестият хляб и тестени изделия, картофите, варивата, кафявият ориз, плодовете и някои зеленчуци. В плодовете и пълнозърнестите изделия има и прости въглехидрати, но те са съчетани с витамини, минерални соли и баластни вещества, което ги прави пълноценна храна.

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook