Меню

Захарта в храната на децата

Захарта в храната на децата

От колко захар се нуждаят бебетата и децата?

Когато говорим за препоръчителни количества захар, се има предвид съдържанието на така наречените свободни захари (моно- и дизахариди) в различни храни и напитки, както и съдържащите се естествено в меда, сиропите и неподсладените плодови и зеленчукови сокове, смутита и пюрета. Става дума за добавена захар.

Според първите препоръки на СЗО от 1989 г, съдържанието на свободните захари не бива да надвишава 10% от дневния енергиен прием. Организацията издава допълнителни препоръки за намаляване на количеството до 5%, основани на доказателства за намаляване на риска от зъбен кариес в дългосрочен план. Такива са и препоръките на Националната служба по здравеопазване на Великобритания, която пояснява, че няма посочени препоръки за децата под 4 г, тъй като за тях не е препоръчително да приемат храни и напитки с добавена в тях захар. 

Ограничение от 5% свободни захари от дневния енергиен прием означава: 

възраст количество свободни  захари дневно равнява се на:
от 4 до 6 г не повече от 19 г около 5 бучки захар
от 7 до 10 г не повече от 24 г  около 6 бучки захар
възрастни не повече от 30 г около 7 бучки захар

 

За България има издадени СЪВРЕМЕННИ ПРЕПОРЪКИ ЗА ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ  НА КЪРМАЧЕТА И ДЕЦА ДО 7 ГОДИНИ, в които относно приема на захар е посочено следното:

  1. Високият и чест прием на захар, захарни и сладкарски изделия и безалкохолни напитки, съдържащи захар допринася за висока енергийна стойност на храната, като същевременно не се внасят есенциални хранителни вещества като витамини и минерали.
  2. Препоръчва се консумацията на храни и напитки с високо съдържание на захар да се ограничава, чрез влагане на не повече от 5% захар за подслаждане на чай, прясно и кисело мляко; включване на сладкарски изделия (пасти, торти, реване) до един прием седмично. 
  3. Подходящо е заменяне на част от захарта с пресни, замразени или сушени плодове.
  4. Пчелният мед, за разлика от другите захари, съдържа биологично активни вещества, поради което е предпочитана алтернатива на захарта. В ранната детска възраст, някои деца могат да имат алергия към меда, поради което той трябва да се използва с предпазливост, а при организирано хранене в детските ясли и детските кухни, не е подходящо да се включва при приготвяне на храните и напитките, поради възможност от неочаквани алергични реакции.


Четете етикетите

Търсете надписа въглехидрати, от които захари.

  1. Високо съдържание на захари означава: повече от 22.5 г общо захари на 100 г от продукта.
  2. Ниско съдържание на захари означава: до 5 г общо захари на 100 г от продукта.

Това включва съдържанието на захари от всякакви източници: свободни захари, млечна захар и захар, съдържаща се в плодове и зеленчуци.

В допълнение, в списъка със съставки, те се подреждат по възходящ ред, т.е. ако захарта е сред първите в списъка, това означава, че количеството ú е високо.

 

Източници:

https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/how-does-sugar-in-our-diet-affect-our-health/
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/149782/9789241549028_eng.pdf;jsessionid=6D5E538A2616EB5CC1E1A38DA994BFD2?sequence=1
http://sou.slivnitsa.com/files/2018/10/2018-Nutrition-infant-and-children-under-7-za-roditeli.pdf

Последна редакция на 8 октомври 2019 г

Снимка: pixabay.com

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook