Меню

Защо витамин D e толкова важен и как да си го набавим?

Защо витамин D e толкова важен и как да си го набавим?

През 2016 г на български език беше издадена книгата на преподавателя по медицина от Харвард Саджив Чопра. В нея авторът синтезира резултатите от стотици научни изследвания, за да докаже, че няколко полезни навика, сред които е поддържането на достатъчно високи нива на витамин D в организма ни, имат положителен ефект върху здравето и дълголетието на хората. Твърденията му са базирани само на изследвания, публикувани в  престижни научни издания. Цитираните в нея изследвания доказват

защо ни е нужен витамин D

Освен познатата ни роля на витамин D за детския имунитет и превенцията на разпространението на респираторни заболявания като грип и настинка, и за здравината на костите и ставите (витамин Д повишава усвояемостта на калция), този витамин има положителен ефект и при деца с ХРНВ – хиперкинетично разстройство с нарушение на вниманието.

Редица изследвания доказват и важната му роля за превенцията на рака и сърдечно-съдовите заболявания (високо кръвно налягане, инфаркти, инсулти), както и на множествената склероза и Алцхаймер. Що се отнася до хипертонията, доказано е, че витамин D намалява артериалното налягане по-успешно отколкото ограничаването на приема на сол в храната. Все още не са открити всички механизми, по които витаминът действа, но със сигурност един от тях е този, че витамин D активира определени гени, свързани със стимулирането и реакцията на имунната ни система.

Повод за размисъл относно важната роля на витамин D, който, както знаем, се синтезира чрез излагането ни на директна слънчева светлина, е наблюдението, че някои заболявания се срещат много по-често сред хората, които живеят без достатъчно слънчева светлина или сред хората с по-тъмна кожа, която съдържа повече меланин, който пък пречи за преминаването на ултра-виолетовите лъчи, съответно, на витамин D, през нея.

 

За недостига на витамин D по време на бременност

“Отдавна е известно, че, взаимодействайки с калция, вита­мин D3 укрепва костите и зъбите. Но едва отскоро ни залива истинска информационна лавина, свидетелстваща за способ­ността на витамина да предотврати или поне намали честотата на редица страдания и заболявания. Учени от медицинския фа­култет на Университета в Питсбърг са сравнили кръвни про­би от три хиляди жени с нормална бременност и седем хиляди жени, развили прееклампсия – тежко и понякога животозастра­шаващо състояние. Резултатите от това изследване, публику­вани през 2013 г. в сп. Epidemiology, показват, че жените, у които през първите двадесет и шест седмици от бременността е установен недостиг на витамин D са с 40% по-застрашени от прееклампсия в сравнение с жените без подобен дефицит.

Други изследвания са установили наличие на връзка между недостига на витамин D по време на бременността и цяла по­редица от последващи усложнения. Проучване, осъществено от медицинския факултет на университета в Сеул и публикувано през 2013 г. в сп. American Journal of Obstetrics and Gynecology, потвърждава някои установени и по-рано факти, сочейки, че 85% от бременните с гестационен диабет са били с ниски нива на витамин D и допуска, че недостигът е причина за проблеми като тегло под нормата и крехка костна система у новородените.

За жалост, недостигът на витамин D е чест педиатричен про­блем навсякъде по света и може да доведе до различни, в това число сериозни усложнения. Кохортно изследване на ученици от Богота, публикувано през 2013 г. в сп. Pediatric Infectious Disease Journal, съобщава резултатите от едногодишно наблю­дение на 8-9-годишни колумбийски деца, повечето от бедни или неособено богати семейства. Изводите са следните: „Децата с установен недостиг на витамин D се оплакват двойно по-често от повръщане или разстройство, придружено от повръщане (характерни за вирусните и бактериални чревни инфекции), а също и от ушни болки и течение от ушите в сравнение с оста­налите. Резултатите потвърждават все по-категоричното мне­ние за ключовата роля на витамин D за детския имунитет и устойчивостта към заразни заболявания“.

 

Как да си набавим достатъчно D?

“През 2006 г. учени от клиниката „Мейо“ предупреди­ха, че недостигът на витамин D е световен проблем и го опре­делиха като „скрита епидемия, засягаща множество човешки общности с най-различно географско местоположение“.*

По отношение на въпроса как и колко витамин D да си набавим, авторът подчертава, че препоръките на американското здравно ведомство са 600 IU (международни единици) за деца и възрастни до 71 г.  Американската педиатрична асоциация препоръчва дневно количество от 200 IU, както и 400 IU в първите дни след раждането**. И тъй като основен източник си остава слънцето, авторът препоръчва:

“Хората в по-топли климатични зони да прекарват на открито по двайсет минути дневно през лятото и по тридесет през останалата част на годината, без да използват плажни масла.”

 “В идеални условия хората с бледа кожа произвеждат между 10 000 и 25 000 IU витамин D за време, достатъчно леко да порозовеят. Един практически съвет: колкото по-голяма част от кожата е изложена на слънце, толкова повече витамин D се образува в тялото; ето защо е за предпочитане да печете гърба, а не ръцете или лицето си.”

“Счита се, че можем да получим до 20% от необходимия за организма витамин D от определени храни, най-вече от обогатено с витамина мляко, сирене, сьомга, риба тон, яйчни жълтъци, телешки дроб, херинга, обогатени с витамина зърнени закуски, портокалов сок, някои гъби...”

 

 

Използваните цитати са от книгата „Големите пет”, Санджив Чопра

 


* По официални данни 76% от българите страдат от недостиг на Витамин D3, което е свързано с редица здравни проблеми и състояния (прочети), бел. на редактора

** При децата на кърма се препоръчва двойно по-голяма доза от тази, която се дава на изкуствено хранените – в готовите млека се съдържа витамин D3. Тъй като е мастно-разтворим, за усвояването му в храната трябва да има мазнини. В този период те могат да се набавят чрез кърмата – това са полезните мазнини, които помагат за усвояването на витамин D., бел. на редактора

 

 

 

 

 

Още по темата

Публикации

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook