Меню

0 месеца

Развитие и учене

Възраст: 0 месеца

Събуждане на сетивата

Бебето се ражда с вродени рефлекси, които му помагат да започне своята адаптация към живот извън тялото на майката. Първите от тях са изплакването и засукването. Те се появяват веднага след раждането.

Как говорят бебетата?

Веднага след раждането си, бебетата ни говорят чрез своите инстинкти и рефлекси. Основният им език е плачът. Те не плачат съзнателно – плачът е вроден рефлекс, който се задейства, когато имат нужда от нас: при умора, глад, жажда, болка, превъзбуда поради претоварване от външни дразнители. А откликването на плача е майчински инстинкт, а не разглезване. Освен чрез плача си, бебетата искат да ни кажат нещо и когато отказват да бъдат кърмени или хранени, дори когато отказват да пишкат или акат.

Тъй като продължават да търсят сигурност, те се раждат с инстинкта за сгушване. Той се изразява в желанието им да бъдат вземани на ръце, да бъдат гушкани и милвани. Когато са в скута на възрастен, чуват пулса му и това им носи успокоение, земното притегляне изчезва, топлината на тялото се зарежда от тялото на възрастния и всичко е както по-рано, в утробата. Инстинктът за сгушване изчезва след втория месец и затова неговото задоволяване е от изключително значение.

Обикновено, в първите два месеца от живота на бебето, родителите са твърде заети с физическите преживявания на бебето – хълцане, оригване, връщане на храна и обръщат по-малко внимание на неумелите опити от страна на бебето за социално общуване. Но ранния контакт очи-в-очи, кожа до кожа (прочететете), честото гушкане и галене поставят добра основа за добро общуване в следващите етапи от развитие на бебето.
 

Говор

Речта е като къща, на чиито покрив се намира говорът. Представете си колко стабилна трябва да е основата на тази къща и колко внимателно трябва да са подредени тухлите й, за да можем да изградим покрива. Всички тези тухлички се редят ден подир ден още от преди раждането на бебето и реденето продължава непосредствено след това, чак докъм третата година от живота на детето.

Но през първите 4 седмици, плачът все още няма онази интонационна окраска, която съмсем скоро ще започне да ви „подсказва“ защо плаче бебето. Той е инстинктивна реакция – това се затвърждава и от факта, че бебетата с вродена глухота също плачат. Добре е да следим за някои специфики на самия плач – тих и вял, дрезгав или т.нар плач „котешко мяукане“, който може да ни насочи към генетичен проблем.

Стимулираща среда и подкрепа

Това, което би успокоило здравото плачещо бебе е физическата близост и контаткът „кожа до кожа“ с майката, но това не означава, че на новороденото е безсмислено да се говори. Напротив! В този период се развиват интонационните полета в мозъка, затова те могат да“ разчетат“ посланието в гласа ни, независимо, че не разбират значението на думите. Доказано е, че бебетата чуват още докато са в утробата и могат да различат някои звуци, както и гласът на майката след раждането. Много често тези звуци, въздействащи още в пренаталното развитие на бебето, му помагат да се успокои, когато е разстроено. Затова е изключително важно общуването с бебето да започне още преди раждането.

В този период допирът и обонянието са нещото, което успокоява бебето, затова е добре, когато не сме наблизо, да предложим на малкото човече мека играчка или друг текстил, като е добре те да носят познат за детето аромат.

автор: Гергана Димова – логопед

 

РАЗВИТИЕ НА СЕТИВАТА

След раждането бебето не познава тялото си. Мозъкът научава за света наоколо и за тялото, чрез зрението, обонянието, вкуса, допира, слуха, движението, вестибуларна система – усещането за баланс.
 

  1. Зрение

Всички се раждаме с едно невероятно качество, наречено прозапгнозия – способността да разпознаваме човешки лица. Детето разпознава майка си и само тази гледка е от значение през първите дни от живота ни. То я вижда от самото начало - тогава погледът му стига на около 20 см от лицето му. Точно колкото е разстоянието до лицето на майката, докато го кърми. До края на първия месец това разстояние се увеличава до 90 см.

Бебетата обаче виждат черно-бяло в контур – чак до около 4-тия месец. Затова ярките цветове са на мода в този период.
 

Стимулираща среда и подкрепа

Контакт очи-в-очи с бебето, без да се разсейвате с друго. Правете само това. При хранене с шише, сменяйте страната, както при кърменето, за да тренира и двете очички. Избирайте играчки с ярки цветове.

Пример: Бебето е будно и спокойно, майката го взема на ръце, усмихва му се и му говори какво ще прави сега, гледа бебето в очите. Бебето също я гледа. Сменя пелената и продължава да говори на бебето. Приготвя бебето за хранене, слага го на гърдата, майката продължава да му говори и да го гали леко по слепоочието. Бебето обикновено отваря по-широко очи.
 

  1. Обоняние

Ароматът на кърмата е като миризмата на околоплодната течност. Поставено на корема на майка си, току-що роденото бебе има един основен ориентир – миризмата. То лесно достига гърдата на майка си, за да се нахрани. Новородените не само усещат миризми, но могат да реагират на тях с гримаса. Още след първата седмица от живота си те могат да различат миризмата на кърмата на своята майка и тази на друга майка.

Обонянието е едно от най-ранно развиващите се сетива – още от края на първия триместър бебето в утробата може да различава миризмата на храната на майката, която преминава през амниотичната течност. Бебетата в утробата изпитват отвращение към неприятни миризми, като например тютюнев дим.
 

Стимулираща среда и подкрепа

Много бебета се успокояват от миризмата на майка си, затова много родители слагат близо до бебетата нощница или друга дреха на майката. Аромати като лавандула също имат успокояващ ефект.
 

  1. Вкус

Вкусът на кърмата е сладък. Бебетата го предпочитат – при повечето от тях сладките разтвори предизвикват сучене, а горчивите се отхвърлят. Дори сега да отбягват горчивото, вкусът се възпитава и променя.
 

Стимулираща среда и подкрепа

Детето може да не отказва повечето храни, които ще му се предлагат в бъдеще, ако при липса на реакция от страна на детето, диетата на майката включва разнообразни вкусове, които се предават чрез кърмата. 
 

  1. Допир

Новороденото усеща докосване и болка. Най-чувствителни са очите, челото, дланите и стъпалата. Усещането за допир също е силно развито още от утробата.
 

Стимулираща среда и подкрепа

Стимулиране на бебето и успокояване чрез допир:
Бебешката кожа е много чувствителна и бебетата имат нужда от нежно докосване и масаж. Контактът кожа-кожа е изключително успокояващ за новородените – особено ако поставяте голото бебе на вашите гърди или корем. Този контакт им помага да регулират дишането и телесната температура. Можете да носите бебето в слинг или кенгуру. Ритмичните движения като поклащане, танцуване или ходене създават на новороденото усещане за сигурност и им помагат да спят по-добре.
 

  1. Слух

Още в утробата - след 24-26 седмица, може да усетите бебето да реагира на звуци като се движи. Възможно е след година да разпознае например песен, слушана преди да се роди.

Слухът е напълно развит след раждането. Детето се „спасява“ от прекомерния шум чрез дълбокия и продължителен сън.

Чува познатия глас на майка си – той е спомен от пренаталното му битие. Благодарение на него добива представа, че светът, в който е попаднало, е добро място за живеене. Така способността му да чува му дава сигурност.

От слуха зависи и говора. Още в родилния дом се прави скрининг на слуха на всички новородени. Има някои рискови групи деца като например недоносените, при които е задължително да се направи слухов тест при специалист, още в първия месец. 

 

Стимулираща среда и подкрепа

Проверка на слуха: Изпляскайте силно с ръце и проследете реакцията няколко дни след раждането. Новородените реагират на подобни звуци с премигване или стряскане. След първия месец могат ви проследят, ако им говорите и се движите.

Стимулация на слуха: Бебетата предпочитат звуци с по-висока честота, така че не се срамувайте да говорите така на бебето си. Избягвайте силни шумове – те могат да увредят слуха на бебето.
 

Движение

Може би всичко, което правим, е свързано с движения – наричат ги още двигателна дейност. При новородените, тези движения не са съзнателни.Често сме благодарни на рефлекса си, за да се справим с някоя ситуация. Същото е и при бебетата. Сученето и плачът например са техен безусловен рефлекс. Как иначе ще оцелеят... 

Когато са будни, новородените сякаш са се сгушили в утробата на майка си. Те движат едновременно и двете ръчички или крачета, въртят главичката си, дори могат да мигат. Махат с крачетата, сякаш въртят педали, а плачът им се чува и в съседите ;-).
 

Стимулираща среда и подкрепа

Стимулиране на двигателната дейност на новороденото: При бодърстване оставяйте бебето по корем. Това помага за укрепването на мускулатурата, а освен това в тази поза бебето е най-активно. Подпрете крачетата с вашите ръце – усетило опора, бебето ще се оттласне – това е така нареченото рефлекторно пълзене. Правете масаж и гимнастика на детето.
 

Развитие на мозъка

Децата се раждат с милиарди нервни клетки, наречени неврони, намиращи се в мозъчната кора. Невроните пренасят информация, но за да се случи това, те се свързват едни с други – невронна връзка. Развитието на детето е свързано с развитието на мозъка и може да бъде оптимизирано чрез правилна стимулация, целяща създаване на повече невронни връзки. За това са важни движението, комуникацията, стимулирането на сетивата. Родителската роля и средата, в която расте детето е решаваща. 

За ориентир на родителите се използват стандарти. За първи път след 1974 г, през 2012-2013 г у нас бяха разработени нови стандарти за децата от 0 до 3 г. Наименованието им е Стандарти и показатели за развитие и учене в ранна детска възраст. (Дневникът на мама инициира разработката на кратка версия за родители.) Добавянето на понятието учене напомня, че развитието и ученето са неделимо свързани. Още от самото си раждане и дори преди това, ние започваме да учим. Именно в това се състои създаването на нови и нови невронни връзки. Затова оптималната среда и подкрепа на детето в процеса на учене са важни. 

Какво представляват стандартите за развитие и учене?

Снимка: Полина Тодорова

За да се създадат стандарти е необходимо проследяване на развитието на достатъчно голям брой деца (представителна извадка), растящи в благоприятна, стимулираща развитието среда. Когато значима част от тях имат едни и същи постижения, тези постижения се приемат за стандарт. За постигането на посочените в стандарта умения и постижения са помогнали родителите. Затова към стандартите, както и в много наши материали ще намерите съвети за това как да осигурите подходящата среда и стимули на детето да се развива и учи. 

СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ 

 Съставител и научен редактор: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова 

Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева

Кратка версия: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, редакция – Елена Бачева 

Пълна версия на документа

През 2012-2013, екип от специалисти от ИИНЧ БАН, СУ "Климент Охридски", НБУ и педиатри, по инициатива и с подкрепата на УНИЦЕФ, проведе мащабно емпирично изследване сред 963 деца на възраст от раждането до 36 месеца. Изследвани бяха основните постижения и умения на тези деца по отношение на тяхното физическо, познавателно, социално, емоционално и езиково развитие. Получените резултати, след широка консултация с национални и международни експерти, послужиха за създаването на нови стандарти и показатели за развитие и учене в ранна детска възраст. 

Стандартите не са диагностично средство за оценка на проблеми в развитието, но ориентират какво могат да постигат децата в различните възрастови периоди, при създаване на благоприятна, стимулираща развитието среда. 

 

 

Стандарти  за развитие и учене
Таблици за ръст и тегло (СЗО)

 

Помогнете ни да направим тези текстове по-добри. Споделете вашите мисли по следните теми:
Какво наблюдавате?
Какво ви впечатлява?
Какво ви тревожи?
Какво ви се иска да сте знаели по-рано?
Пишете ни - Контакт

 

по текстовете работиха Елена Бачева и доц. Диана Димитрова

Обратно към начална страница - "0 месеца".

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Причината във вашето дете ли е или във вас? ►►►

Откъс от книгата на Шефали Тсабари "Осъзнатост в семейството. Как да отгледаме силни, устойчиви и самоуверени деца".

Харесай ни във Facebook